Barion Pixel

✅ 15.000 forint feletti vásárlása mellé 1kg Jó Éjt Fürdősót küldünk ajándékba, 25.000 forint felett pedig egy 300 mg-os CBD Krémet is. Részletekért kattintson ide.

magnézium hatása a sportteljesítményre

Hogyan hat a magnézium a sportteljesítményre?

Nem kérdés, hogy a magnézium alapvető fontosságú szervezetünk számára, gyakran mégsem fordítunk pótlására akkora figyelmet, mint kellene. A sportorvosok, edzők és sportoktatók körében sem kiugróan ismert, pedig a rendszeres magnéziumpótlás a sportteljesítményre is pozitívan hat. 

Az ATP (adenosine trifoszfát) a sejtek fő energiaforrása, ami elengedhetetlen a biológiai funkciók ellátásához és a  magnézium ionokhoz való kapcsolódásához. Az ATP-ként ismert elem sok esetben valójában Mg-ATP, amire a 110%-os teljesítményt nyújtó sportolóknak elengedhetetlen szükségük van a megmérettetések során.

Kevésbé ismert tény, hogy a bikarbonátionoknak utólagos hatásuk is van, segítségükkel jut be a magnézium a mitokondriumba, így a magnéziumos és a bikarbonátos kezelés kombinációja fokozza a sejtek működését. A magnézium a sportteljesítmény tekintetében döntő tényező lehet , így a magnézium pótlása olyan megkerülhetetlen kérdés, ami felett egyetlen komoly sportoló és sportorvos sem hunyhat szemet.

Miért fontos kérdés a magnézium a sportolók számára?

Bár a magnéziumnak kulcsfontosságú szerepe van az energiatermelésben és a sportteljesítmény fokozásában, számos edző és sportoló szemet huny a magnézium egészségmegőrző és teljesítményfokozó jelentősége felett. Kutatások igazolják, hogy még az eseti magnéziumhiányos étrend is komoly hatással van a sportteljesítményre.

Nielsen, F.H., Lukaski, H.C. 2006. A magnézium és a testmozgás kapcsolatáról szóló tájékoztató. Magnézium Kutatás 19(3): 108-189. Szakmai kivonat

A magnézium számos olyan folyamatban játszik szerepet, amik hatással vannak az izmok működésére. Ezek közé tartozik az oxigénfelvétel, az energiatermelés és az elektrolit-egyensúly.

Ennek következtében a magnézium szintje és a testmozgás közötti összefüggés jelentős kutatói figyelmet kapott. A kutatási eredmények rámutattak, hogy a testmozgás a szervezetben a magnézium újraelosztását indukálja, ezáltal kielégítve az anyagcsere-igényeket. Bizonyított tény, hogy az alacsony magnéziumszint rontja a teljesítményt a testmozgás során, és fokozza a kimerítő testmozgásból eredő negatív következményeket (pl. oxidációs stressz).

A kimerítő testmozgás igazolhatóan fokozza a verejtékezést és a vizelet kiválasztását, ami a magnéziumigény 10-20%-os növekedésével jár együtt. Étkezéssel kapcsolatos, valamint nemrégiben embereken elvégzett kutatások eredményei alapján megállapítható, hogy a férfi sportolók esetén 260 mg, illetve nők esetén 220 mg-nál kevesebb napi magnézium bevitel esetén magnéziumhiányos állapot léphet fel. A magnéziumhiányos állapot azonban nemcsak a sportolókat érinti: bárkinél okozhat álmatlanságot, izomgörcsöket és elharapózó stresszbetegségeket, várandósság esetén pedig fokozottan ügyelni kell a rendszeres és célzott magnéziumpótlásra.

A mérlegelést megkövetelő sportok (pl. birkózás, talajtorna, küzdősportok) versenyzői fokozottan vannak kitéve a magnéziumhiányos állapot kialakulásának.

A magnézium tartalmú kiegészítők alkalmazása és a magnéziumban gazdag étrend jótékony hatással van a magnéziumhiányos szervezetre és a sportteljesítményre is. A megfelelő magnéziumszinttel rendelkező, fizikailag aktívak esetén a magnézium-kiegészítők nem eredményeznek kimutatható javulást a sportteljesítményben.

Fontos a tápanyag beviteli referenciaérték (RNI) és az ajánlott napi tápanyagbevitel (RDA) kapcsolatának hosszú távú egyensúlyi adatai alapján, valamint megfelelően ellenőrzött körülmények között embereken elvégzett kísérletek alapján történő mutatók meghatározása annak érdekében, hogy a fizikailag aktív személyek képesek legyenek meggyőződni arról, hogy a magnézium bevitelük hatással van-e a teljesítményükre, vagy fokozottabban ki vannak-e téve káros egészségügyi kockázatoknak (pl. immunszupresszió, oxidatív károsodás, szabálytalan szívműködés).

A magnéziumhiány csökkenti az anyagcsere-folyamat hatékonyságát, növeli a szervezet oxigén felhasználását és a szívritmust aktív mozgás során.

A sportolók – főleg az élsportolók – számára elengedhetetlenül fontos, hogy teljesítőképességük csúcsán teljesítsenek, ezért a magnéziumhoz hasonló ásványi anyagokból nem szenvedhetnek hiányt. A bőrön át, célzott jelleggel vagy szájon át alkalmazott magnézium hatására az állóképesség és erőnlét jelentősen megnő. A magnézium hiánya a légzőrendszer működésének felborulásához vezethet, amely által az ATP (adenosine trifoszfát) termelési szintjének fenntartásához szükséges oxigénmennyiség megnő.

A szigorú diétára fogott sportolók sem immunisak a magnéziumhiánnyal szemben. Sőt..


shutterstock_566498926Egy 1986-87-ben elvégzett kísérletsorozat rámutatott, hogy a tornászok, futballisták és kosárlabda játékosok csupán az ajánlott napi tápanyagbevitel (RDA) körülbelül 70%-át viszik be, míg a női sportolóknál ez az érték még alacsonyabb, valahol az RDA 59%-a körül volt.

Az eredmények arra engedtek következtetni, hogy magnéziumhiány esetén az energia előállítása nagyobb ráfordítást igényel, ami az oxigén felhasználásának mértékét is befolyásolja a futáshoz vagy kerékpározáshoz hasonló testmozgások során.

Egy férfi sportolókból álló csoporton elvégzett kísérlet során a résztvevők 25 napon át 390 mg magnéziumhoz jutottak, melynek eredményeképpen az oxigénfelvétel hatékonysága és a teljesítőképesség csúcsértéket mutatott a teljesítménytesztek során.

Sokan úgy vélik, hogy az ajánlott napi tápanyag beviteli értéket (RDA) meghaladó magnéziummennyiség fogyasztása aligha fokozza a teljesítményt, de ezt a feltételezést semmi sem látszik alátámasztani. Először is, az RDA értékeket jellemzően úgy határozzák meg, hogy azok az átlagember számára is éppen csak az egészség megőrzése érdekében szükséges minimumot súrolják. Sportolók számára azonban az ajánlott napi tápanyag beviteli érték (RDA) garantáltan a bukás szinonimája, mivel nem számol a sportolók szervezetének plusz szükségleteivel.

Ami pedig a magnéziumot illeti, ha a sportoló maximalizálni szeretné a sportteljesítményét, érdemes az RDA többszörösével számolnia.

Ennek az alapvető fontosságú, természetes ásványi anyagnak a megfelelő mennyisége biztosítja a teljesítménymaximumot, miközben nem fejt ki a szintetikus készítményekhez (pl. szteroidokhoz) hasonló negatív hatásokat, amelyek fiziológiai egyensúlytalanságokat idézhetnek elő.

Mire számíthatunk a magnézium rendszeres használata során?

shutterstock_489727177A combfeszítő izom (kvadricepsz) maximális összehúzódása pozitív összefüggésben áll a vér magnéziumszintjével.

Kutatások igazolják, hogy a 30 mg cink és 450 mg magnézium tartalmú étrend napi szintű fogyasztása a tesztoszteron szintjét akár 30 százalékkal megnövelheti. Dr. Lorrie Brilla, a Nyugat Washingtoni Egyetem professzora által nemrégiben közzétett beszámoló szerint a magnézium és cink szájon át történő alkalmazásával az NCAA futballjátékosoknál jelentős tesztoszteronszint-, valamint erőnléti emelkedés volt tapasztalható.

Egy másik kutatás során a kísérletben résztvevő fiatal sportolók testtömegükhöz mérten kilónként 8 mg magnéziumot fogyasztottak naponta, aminek következtében állóképességben nyújtott teljesítményükben jelentős növekedést tapasztaltak, és a rutinszerű, nem csúcsteljesítményt megkövetelő gyakorlatok során a szervezetük oxigénigénye csökkent.

Dr. Brilla arra is rávilágított, hogy egy nyolc héten át tartó tavaszi edzőtábor során a sportolók a placebo kontrollcsoport eredményeihez képest 2,5-szörös erőnléti teljesítményt nyújtottak.

Az erőnlét, sportteljesítmény és az izomtömeg növeléséhez érdemes megfontolni a magnézium- valamint a cinkbevitel jelentős mértékű növelését. Az izmok állóképessége és a teljes terhelhetőség a magnézium és cink hiányában csökken.

“A magnézium elengedhetetlen alkotóeleme mindazok étrendjének, akik sok stressznek vannak kitéve, vagy akik a legtöbbet akarják kihozni magukból.”

mondta dr. James Thor, az Extreme Sports Medicine országos igazgatója. “Számos tényező, köztük az edzőtermi edzések, vagy a folyamatos stressz hatására az izmokban túlzott mértékben felgyülemlik a tejsav, ami összefüggésbe hozható a szorongás fokozott mértékű kialakulásával,” tette hozzá a továbbiakban dr. James Thor.

A huzamos ideig fennálló stressznek kitett szervezetből gyorsabban és nagyobb mértékbben ürül ki a magnézium. A magas hőmérséklet és a magnézium-klorid kettőse fokozza a keringést és a méreganyag-kiválasztást, így a fizikai megmérettetéseket követően érdemes az Epsom só fürdőhöz hasonló, de annál sokkal erősebb, kellemesen nyugtató hatású magnéziumos fürdőket alkalmazni. A magnézium-kloridos fürdő segítségével az izmokban és ízületekben jelentkező gyulladásos állapotok csökkenthetők. Dr. Mark Steckel egy hosszú, izomlázat kiváltó futást követően Epsom sós, forró fürdőt javasol. Emellett heti egy alkalommal lábfürdőt is javasol, “pusztán azért, hogy jól bánjunk a lábunkkal, hogy örömet szerezzünk neki.” – mondja.

Ön megfelelő mennyiségű magnéziumot juttat be szervezetébe? Számolja ki egyszerűen Magnézium szükséglet kalkulátorunk segítségével! A kalkulátort ide kattintva érheti el.

A magnézium-kloridra történő átállás tovább fokozza ezt a hatást.

A transzdermális (bőrön keresztül ható) magnézium-kloridos termékek – például a sportkrém – segítségével a testmozgást, és sportsérüléseket követő felépülési folyamat is felgyorsítható.

Hogyan juthatunk több magnéziumhoz?

Dr. Gaby az alábbi esetet tárja elénk:

  1. eset: Egy 18 éves, 120 kilós középiskolás birkózónál négy nappal egy nagy sporteseményt megelőzően influenza-szerű betegség alakult ki. Két nappal a háromnapos torna előtt, amikor úgy tűnt, le kell mondania a részvételről, 16 ml-es C vitamin, 5 ml magnézium, 2,5 ml kalcium és 1-1 ml B12, B6, B5 és B komplex injekció koktélt kapott. Ez az energiafokozó löket kitartott a bajnokság idejére, ahol végül második helyezést ért el, ami az addigi karrierjének csúcspontja volt.

shutterstock_569768593Napjainkban, amikor sok sportoló teljesítményfokozó gyógyszerkészítményeket használ, jelen cikk szerzőjének semmiképpen nem áll szándékában arra ösztökélni a sportolókat, hogy a fent leírt tápanyagok segítségével alternatív teljesítményfokozókra térjenek át. Mindemellett a fenti eset azt hivatott szemléltetni, hogy a tápanyagoknak döntő szerepe lehet a sportteljesítményben.

A fent bemutatott tápanyag-formula az úgynevezett “Myers koktélról” szerzett ismeretek alapján került összeállításra, amelynek részletes összetételéről nem készült pontos feljegyzés. A fentiek lényege nem feltétlenül maguk a koktélt alkotó konkrét tápanyagok, sem azok alkalmazási módja, de az mindenesetre világos, hogy a tápanyagokból álló gyógykészítmény sokkal előnyösebb a sportolók számára, mint amilyenek a gyógyszeripari készítmények valaha is lehetnek.

Dr. Gaby állítása szerint a tápanyagok intravénás alkalmazásával a vér olyan mértékű tápanyagszint ellátottsága érhető el, ami szájon át történő, vagy intramuszkuláris (IM) alkalmazás esetén nem. Amennyiben azonban nem vészhelyzetről van szó, a bőrön át, valamint a szájon át történő adagolás kettősével hasonlóan kívánatos eredmény érhető el.

A tápanyagok farmakológiai hatásai nagymértékben függenek a tápanyag koncentrációjától, és bár igaz, hogy a fenti módszerrel a koncentráció nagyban fokozható,

ugyanezen hatás elérhető úgy is, ha a szájon át történő alkalmazást intenzív, bőrön át történő alkalmazási módozatokkal vegyítik, ami során a bőr minden egyes pórusán keresztül tápanyag áramlik be a szervezetbe, ahol fokozott mértékű általános hatást fejt ki.

Ez az optimális szint elérésének új módja, melynek során adott tápanyagok nagy koncentrációját alkalmazzák. A sportgyógyszerek új formájának kifejlesztése során ügyelnek rá, hogy a sportsérüléseket a sportoló lehetőleg elkerülje, valamint arra is figyelmet fordítanak, hogy a sérüléseket kialakulásuk során új módszekkel kezeljék.

A magnézium, a kemény edzés és a verejtékezés

shutterstock_586474205Verejtékezés során nem csupán víztől szabadul meg a szervezetünk. A verejték egyéb összetevői lehetnek az elektrolitok, elsősorban a nátrium és a magnézium. A verejtékezés során fellépő magnéziumveszteség fokozott intenzitással jelentkezik, amikor a természetes verejtékezés folyamata felborul a szervezetben. Ez elsősorban akkor történik meg, ha a testedzést párás környezetben, nagy melegben végezzük.

Valójában az elektrolitok négyes fogata kritikus szerepet játszik az izmok működésében és más biokémiai folyamatokban is. A nátriumveszteség ennek messze a legjelentősebb, és egyúttal leginkább vizsgált esete, de a kálium, kalcium és magnézium szervezetből történő távozása és pótlása szintén kiemelkedő jelentőséggel bír, mivel idővel azok a verejtékkel teljesen kiürülnek a szervezetből.

Dr. Sarah Myhill elmondása szerint

“A megterhelő testmozgás során a magnézium a vizeleten keresztül is kiürül a szervezetből, ami magyarázattal szolgál arra, hogy a hosszútávfutók körében miért fordulhat elő, hogy a versenyző váratlanul összeesik, és szívritmus-zavar következtében meghal.”

A magnézium teljes kiürülése vagy alacsony szintje szerepet játszik a fizikai megterhelés kórélettanában.

Sportsérülések és transzdermális (bőrön át ható) magnéziumos kezelés

A transzdermális, magnézium-kloridos kezelés segítségével lerövidíthető a sportolást, illetve a sportsérüléseket követő regenerációs időszak.

A sérülések egy sportoló életének szinte szerves részét képzik, legyen szó akut ínszalagszakadásról, vagy enyhébb, a testmozgást követő izomfájdalmakról. Akárhogyan is, a sportolásból eredő sérülések többsége megelőzhető vagy enyhíthető.

shutterstock_500736973A legtöbb atléta természetes úton szeretne felépülni a sérüléséből, és mindezt egyúttal rekordidőn belül szeretné elérni anélkül, hogy gyógyszerekhez vagy sebészeti beavatkozáshoz kéne folyamodnia. Ennek legjobb formája, ha transzdermális, magnézium-kloridos és nátrium-bikarbonátos gyógyászati készítményeket alkalmazunk. Dr. Jeff Schutt úgy látja, hogy a tápanyagban gazdag kiegészítők segítségével a térdszalag sérülések elkerülhetőek, mivel az izmok összehúzódása és elernyedése nagyban függ a magnézium szintjének sejtszintű jelenlététől.

“A térdszalag húzódás a szervezet számára elérhető magnézium hiányával áll összefüggésben”, mondja dr. Schutt. A folyékony magnézium-klorid spray formájában könnyedén bejuttatható, és külsőleg bedörzsölhető a sajgó Achilles-ínszalagba, így csökkenthető a duzzanat. A nyújtás mellett a magnézium-kloridos lábfürdő a legjobb dolog, amit a térdszalag- és egyéb sérülések elleni védelemért tehetünk, emellett segítheti a felépülési folyamatot is.

Amint azt már korábban írtuk, a magnézium szájon át történő alkalmazása nem a leghatékonyabb módja annak, hogy a magnézium gyorsan felszívódjon, és nagy mennyiségben hasmenéses tünetekhez is vezethet. Ezért a magnézium szájon át történő adagolása kevés előnnyel kecsegtet a sportolók számára, miközben a transzdermális módszer hatékony módszer mind a sportolók, az edzők és a sportorvosok számára is.

A sportgyógyászat területén egy teljesen új, eddig kiaknázatlan módszer robbanásszerű elterjedése várható, amikor a sportolók és az edzők ráeszmélnek arra, hogy a magnézium-klorid természetes formái helyi jelleggel is alkalmazhatók.

A magnézium és a sportmasszázs

shutterstock_369193775A magnéziumos sportmasszázs rendkívül hatékony, a testmozgást megelőző, levezető masszázsként vagy az azt követő rekreációs formaként szolgál, melynek segítségével a fizikai megterhelésből eredő fájdalmak és a kínzó érzés csillapítható. Az edzés során alkalmazott helyreállító vagy rehabilitációs sportmasszázs segítségével a sportolók képesek keményebben edzeni, vagy a sportsérüléseikből hamarabb épülnek fel. Képzeljük csak el, hogy amennyiben masszázsolajak helyett magnézium olajat használunk, mennyivel jobb eredményeket érhetünk el!

A masszázst évezredek óta alkalmazzák, és az elmúlt évtizedek során ismét a sportolók fizikai, pszichológiai és fiziológiai jólétének biztosítását szolgáló, elfogadott módszerré lépett elő. A magnéziumos sportmasszázstól az izomtónusok és az izmok rugalmassága helyreáll, így a sérülések kialakulásának kockázata is csökken.

További előnyei:

Eltávolítja a sérült szöveteket, javítja a vérkeringést és az oxigénellátást, valamint általános nyugtató és stresszcsökkentő hatással van a szervezetre. A sérüléseikből lábadozó sportolók maguk is megtapasztalhatják, hogy a magnéziumos masszázskezelés felgyorsítja a visszatérésüket. A hétköznapi emberek, akik a munkában, vagy a “játékban” aktívabbak, szintén ki vannak téve sérüléseknek és fájdalmaknak. Számukra is hasznosnak bizonyulhat a masszázsterápiás kezelés, amely lehetővé teszi, hogy tovább folytathassák aktív életmódjukat, és hogy szerveztük hamarabb regenerálódhasson.

A magnéziumos sportmasszázs rendszeres alkalmazása mellett a szervezet természetes regenerációs képessége is helyreáll, a felépülési folyamat felgyorsul, és a jövőbeli sérülések elkerülhetővé válnak a sajgó, vagy merevebb izmokkal rendelkező emberek számára.

A sportsérülések gyakori kezelési módozatai közé tartozik a masszázs, a finom, ritmikus mozgássorozatok (harmonikus mozgatás), a nyújtás, a kifejezetten célzott és kézzel végzett technikák. A lényeg a mozgási tartomány kiszélesítése, az izommerevség csökkentése, a vérerek keringésének és a nyirokrendszer keringésének javítása, így a duzzanatok és a fájdalom csillapítása, és a szervezet öngyógyító folyamatának visszaállítása.

Figyelem: A sérülés kézzel történő érintését vagy jéggel történő kezelését megelőzően mindig alkalmazzon magnézium koncentrátumot!

Elsőként mindig juttasson magnéziumot a fájó vagy gyulladt felületre.

A magnézium a sportolók étrendjének legfontosabb összetevője. Megfelelő magnéziumszint esetén a sportoló kevésbé lesz fáradékony, csökken a hőkimerültség kialakulásának esélye, stabilizálódik a vércukor-szint és az anyagcsere-folyamat. Emellett választ ad arra a kérdésre, hogy a sportolók miért is halnak meg sokszor olyan fiatalon: a szívrohamban elhunyt sportolóknál utólagosan elvégzett szövettani vizsgálatok eredményei általában nagyon alacsony magnéziumszintet mutatnak, miközben a higany szintje gyakran nagyon magas értéket tükröz.

Hasznos volt a cikk?

Iratkozzon fel hírlevelünkre és olvasson hasonló tartalmakat




Tudja meg, hogy Ön magnéziumhiányos-e!

Magnéziumhiány kalkulátorunkat használva néhány kérdés megválaszolásával kiderítheti, hogy Önnek szüksége van-e extra magnéziumpótlásra.

Töltse le ingyenes könyveinket!

Ha szeretne még többet tudni a magnézium élettani hatásairól, akkor töltse le 3 elektronikus formátumú könyvünket és ismerje meg a részleteket!

Tudja, hogyan védheti jobban egészségét?

Kevéssé ismert tények a magnéziumról amelyek befolyásolják az Ön egészségét!

3 letölthető könyvbe foglalva, 990 Ft értékű kuponnal.





15% kedvezmény a következő vásárlásához!

Tegyen termékeket a kosarába, majd a kosár oldal alján írja be az OSIM92 kuponkódot és mi 15% kedvezményt adunk a teljes árú termékekre!

Kérdése van? Segítségre van szüksége?

Keresse kollégáinkat a +36 1 445 0532 telefonszámon, vagy az info@osimagnesium.hu email címen